نحوه تهیه پارچه برای خط تولید لباس

راه اندازی یک خط تولید لباس شامل بخش های متحرک زیادی است. تأسیس یک کارگاه عالی و استفاده از مواد مرغوب می تواند شما را از سایر برندها متمایز نماید. انواع مختلفی از کیفیت های پارچه، مانند کشباف، بافتنی، نخ رنگ شده و چاپ شده وجود دارد. همچنین تکنیک های زیادی را برای کشباف کردن، بافتن و چاپ نمودن پارچه می توان مشاهده کرد. انتخاب پارچه، اولین گام فرآیند طراحی برای بسیاری از طراحان مد است. مرحله بعدی، طراحی کردن پوشاک با استفاده از پارچه انتخاب شده است. انتخاب ماده مناسب برای محصولاتتان می  تواند کلافه کننده باشد. بنابراین ما در این مطلب به انواع مختلفی از پارچه و تأمین کننده ها اشاره خواهیم کرد و سعی می کنیم تا به سئوال شما در مورد نحوه تهیه پارچه برای خط تولید لباس، پاسخ درستی دهیم.

نحوه تهیه پارچه برای خط تولید لباس - صنعت پارچه, راهنمای خرید, تولید پوشاک, تولید پارچه, انواع پارچه

اساس ساخت پارچه

درک نحوه ساخت پارچه و نوع پارچه ای که برای طراحی محصولاتتان بهترین است، عامل اصلی فرآیند طراحی محسوب می شود. هر چند که انواع مختلفی از روش های ساخت پارچه وجود دارد، اما دو نوع متداول ساخت پارچه، یعنی کشباف و بافتنی بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه کشباف

پارچه های کشباف معمولا سبک وزن و راحت هستند و به مراقبت زیادی برای حفظ ظاهرشان نیاز ندارند. تمایل پارچه های کشباف به مقاومت در برابر چروک شدن، آنها را به پارچه محبوب تری برای انتخاب کردن تبدیل کرده است. هنگام طراحی تاپ های نرم و راحت، پایین تنه پوشاک و لباس های زیر می توان از پارچه کشباف استفاده کرد. آنها ماهیتی الاستیک دارند و برای لباس های ورزشی به خوبی به کار برده می شوند. امروزه کشباف ها در الیاف مختلفی مانند کتان، ابریشم، پشم، تنسل، پلی استر، پنبه و مخلوط های پنبه در دسترس هستند.

دو روش عمده برای تولید پارچه کشباف وجود دارد:

  1. پارچه کشباف پودی یا کشباف دستباف از طریق نخی که برای تولید ردیف های افقی حلقه شده است، ساخته می گردد. هر ردیف بر روی ردیف قبلی ساخته می شود.
  2. پارچه کشباف تاری از طریق چند نخ موازی ایجاد می گردد که همزمان به صورت موازی برای ساخت پارچه حلقه می شوند.

پارچه بافتنی

پارچه های بافتنی با دو یا مجموعه های بیشتری از نخ هایی که در زوایای مناسب به هم دیگر در هم پیچیده می شوند، ساخته می گردند و بر روی دستگاهی که ماشین بافتنی نام دارد، تولید می شوند. مشخصات اغلب پارچه های کشباف، کدری، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر پرزدار شدن سطح پارچه است. تراکم بالای نخ، و مقاومت و کیفیت بالاتر جزء دیگر خصوصیات پارچه بافتنی است. برای تولید شلوارهای جین، پیراهن ها و ژاکت ها از پارچه های بافتنی استفاده می شود.

پارچه های بافتنی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. بافت های اصلی یا ساده که شامل بافت تافته، بافت سرژه و بافت های اطلسی هستند.
  2. بافت های پیچیده یا منحصر به فرد که شامل بافت دابی، بافت ژاکارد، بافت پیکه (مثل پیراهن آستین کوتاه راه راه مردانه) و موارد دیگر هستند.

انواع عرضه کننده های پارچه

پیدا کردن عرضه کننده های قابل اعتماد پارچه، مرحله اصلی در راه اندازی خط تولید لباس محسوب می شود. پیدا کردن شرکایی که می توانند موجودی مورد نیاز شما را در زمان مقرر تحویل دهند و آن را تضمین کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. سه نوع مختلف از عرضه کننده های پارچه وجود دارد که براساس نحوه عملکرد آنها و نوع پارچه ای که تأمین می کنند، تعریف می گردند.

  1. کارگاه های پارچه: پارچه های تولید شده برای عرضه کردن را فراهم می کنند و اغلب حداقل شرایط لازم را برای تعداد قابل توجهی از سفارشات دارند.
  2. تبدیل کننده: شرکتی است که کالاهای تکمیل نشده یا خام را از کارگاه های تولید پارچه می خرد. آنها سپس پارچه را با رنگ زدن، چاپ کردن یا شستشو به مرحله فرآوری و کامل شدن می رسانند و آنها را به شما می فروشند.
  3. خریداران عمده: معمولا موجودی اندکی از پارچه را که از تبدیل کننده ها و کارگاه های پارچه باقی مانده است، مدیریت می کنند. آنها ممکن است پارچه را به قیمت های اندک تری به فروش برسانند و معمولا وقتی محصولی را می فروشند دوباره به پر کردن انبار خودشان از پارچه، رنگ یا چاپ اقدام نمی کنند. با این نوع از عرضه کنندگان پارچه باید با احتیاط رفتار کرد، چون شما ممکن است دوباره قادر نباشید تا همان پارچه را دو مرتبه سفارش دهید.

از چه طریقی می توان پارچه را برای خط تولید لباس تهیه کرد؟

تهیه کردن پارچه به صورت حضوری در نمایشگاه های تجاری پارچه به شما این امکان را می دهد تا مواد را مشاهده و لمس کنید. با این حال شما می توانید عرضه کنندگان پارچه را به صورت آنلاین نیز بیابید و چوب لباسی ها (موسوم به نمونه ها) را سفارش دهید تا آنها را در استودیو یا اداره بررسی نمایید. با توجه به نوع کارگاه تولید پارچه، آنها ممکن است هزینه ای در حدود ۵ تا ۱۰ دلار را برای برای هر نمونه پارچه از شما دریافت نمایند.

تهیه پارچه در نمایشگاه های تجاری

نمایشگاه های تجاری پارچه می توانند گیج کننده باشند. نگاه کردن به غرفه های متعدد عرضه کنندگان (گاهی اوقات بیش از صد مورد) در چند ساعت غیرممکن است. شما قبل از مراجعه به نمایشگاه های تجاری می توانید در مورد کارگاه های تولید پارچه که در نمایشگاه شرکت می کنند، تحقیق کنید و لیستی از ده مورد برتر آنها را تهیه نمایید.

دو نمایشگاه تجاری پارچه که شما می توانید از آنها استفاده کنید، عبارتند از:

  1. استفاده از نمایشگاه DG Expo برای سفارشات محدود پارچه مناسب تر است و تعدادی از عرضه کنندگان پارچه که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند در ایالات متحده مستقر هستند یا نمایشگاه های کالایی در این کشور دارند.
  2. نمایشگاه Texworld یک نمایشگاه تجاری بسیار معروف است که بازدیدکنندگان بسیاری دارد. تعداد زیادی از عرضه کنندگان پارچه که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند، کارخانه هایی در چین، هند و کشورهای دیگر دارند.

تهیه کردن پارچه به صورت آنلاین

اگر شما نمی توانید پارچه مورد نظرتان را در نمایشگاه های تجاری پارچه پیدا کنید، جستجو کردن وب سایت های نمایش تجاری برای پیدا کردن عرضه کنندگان پارچه ای که می توانند الزامات شما را برآورده کنند، بهترین گزینه بعدی است. امروزه بسیاری از تأمین کنندگان پارچه (البته همه آنها نه)، کاتالوگ های پارچه را بر روی سایت های خودشان قرار داده اند. شما می توانید در فرصت مناسب آنها را مطالعه نمایید و سپس پارچه های نمونه خود را درخواست دهید که در این حالت می توانید در فضای راحت دفتر کارتان به بررسی آنها بپردازید.

پاسخ به سئوالات رایج در مورد تهیه کردن پارچه

دانستن پاسخ صحیح سئوالات و دقت به مسائلی که در هنگام تهیه پارچه برای خط تولید لباس به آن باید توجه کرد، بسیار مهم است. بسیاری از برندها یک برگه نمونه مشخصات را تهیه کرده اند. این برگه فرمی است که اطلاعات مشخصی را در مورد کیفیت هر پارچه لیست می کند. در بعضی از حالت ها، عرضه کنندگان پارچه ممکن است قبلا یک برگه مشخصات داشته باشند که می توانند آن را با شما به اشتراک بگذارند. در این بخش به ۱۰ سئوالی که در هنگام تهیه کردن پارچه برای خط تولید لباس خودتان از عرضه کنندگان پارچه می پرسید، اشاره می شود.

۱- توضیح یا عنوان پارچه

همانند محصولات نهایی که از طریق فروشگاه های تجارت الکترونیک به فروش می رسند، عرضه کنندگان پارچه نیز برای هر کیفیت پارچه ای که می خواهند بفروشند، یک توضیح یا عنوان در نظر می گیرند. توضیح پارچه معمولا بر روی نمونه پارچه یافت می شود. عدد محصول مورد نظرتان را یادداشت کنید، چون شما در هنگام سفارش نمونه و پارچه به آن نیاز خواهید داشت.

۲- وزن پارچه

فکر کردن در مورد وزن پارچه هر محصولی که می خواهید طراحی کنید، از اهمیت به سزائی برخوردار است. شما به احتمال زیاد از وزن مشابه پارچه برای هر محصولی در مجموعه تان استفاده نخواهید کرد. اغلب برای بالا تنه لباس نسبت به قسمت های فوقانی آن از پارچه سنگین تری استفاده می شود. با این حال، وزن به نوع پوشاک و نحوه ای که می خواهید تا پارچه شکل بگیرد یا روی بدن شخص قرار بگیرد، بستگی دارد. وزن پارچه براساس یکای گرم بر مجذور مربع (GSM یا GR/M۲) دسته بندی می شود. چند نمونه از وزن های پارچه مورد استفاده قرار گرفته برای انواع مختلفی از پوشاک کشباف به صورت زیر است:

  • لباس های ورزشی و شلوار کشی در حدود 200 تا 300 GSM وزن دارند.
  • پیژامه در حدود 180 تا 250 GSM وزن دارد.
  • تی شرت های استاندارد در حدود 130 تا 180 GSM وزن دارند.
  • تی شرت های سبک وزن در حدود 130 GSM و کمتر وزن دارند.

لطفا توجه کنید که این وزن های پارچه براساس تجربه پیشنهاد شده اند. وزن پارچه ای که شما انتخاب می کنید، ممکن است نسبت به وزن پارچه خط تولید لباس دیگران متفاوت باشد.

۳- محتوای پارچه

محتوای پارچه به شکل گیری الیافی اشاره دارد که جهت تولید پارچه کشباف یا بافتنی مورد استفاده قرار می گیرند. ریون، پنبه، پلی استر و ابریشم جزء متداول ترین الیاف استفاده شده هستند.

۴- ساخت پارچه

ساخت پارچه شامل تبدیل نخ ها و گاهی اوقات الیاف به یک تکه پارچه است که سپس از این پارچه جهت تولید محصول نهایی استفاده می شود. مشخصات پارچه توسط مواد و روش هایی که برای ساخت پارچه به کار برده می شوند، تعیین می گردد. در حال حاضر بیشتر تولیدات پارچه از روش های در هم بافتگی، مانند بافتن یا کشباف استفاده می کنند.

۵- عرض پارچه (نهایی و میز برش)

عرض پارچه در راستای عرض دوران محور طولی پارچه به صورت لبه به لبه اندازه گیری می شود. عرضه کنندگان پارچه، دو نقطه از اندازه گیری را برای شما فراهم خواهند کرد (اگر این نوع اندازه گیری را نمی خواهید، تقاضای اندازه جدید از آنها بکنید). دو اندازه گیری که در نظر گرفته می شوند، عرض نهایی و عرض میز برش هستند. لبه های پارچه در هنگام تولید یا حمل و نقل شاید دچار انحراف یا آسیب دیدگی شوند، بنابراین برای اندازه گیری دقیق تر پارچه بهتر است میز برش به کار برده شود.

نحوه تهیه پارچه برای خط تولید لباس - صنعت پارچه, راهنمای خرید, تولید پوشاک, تولید پارچه, انواع پارچه

۶- قیمت پارچه برحسب یارد یا متر

شما با توجه به قیمت خرده فروشی هدف برای پوشاکی که به مشتریان تان خواهید فروخت یا بازده پارچه برای هر پوشاک می توانید قیمت پارچه هدف مورد نظرتان را برحسب یارد یا متر برای هر پارچه تعیین کنید. وقتی مواد جدیدی را تهیه می کنید،این قیمت هدف را در ذهنتان نگه دارید تا اطمینان حاصل کنید که براساس بودجه مورد نظرتان خرید می کنید. معمولا قیمت پارچه برحسب یارد یا متر هر سال تغییر می کند که این تغییرات به بازار و هزینه منابعی که پارچه را شکل می دهند، بستگی دارد. همچنین خریدن پارچه در حجم های بالا نسبت به خرید محدود، معمولا هزینه کمتری در بر خواهد داشت. شما می توانید از عرضه کنندگان پارچه در مورد قیمت خرید کلی یا نمونه پارچه برحسب یارد سئوال کنید. هزینه پارچه نمونه برحسب یارد می تواند ۳ تا ۵ دلار از خرید عمده پارچه بیشتر باشد و حتی ممکن است این افزایش به دو برابر هم برسد.

۷- مقدار حداقل سفارش (MOQ)

به حداقل مقداری که شما باید پارچه را برحسب یارد برای هر سفارش از عرضه کننده خریداری نمایید، MOQ گفته می شود. در بیشتر حالت ها، کارخانه های پارچه یک MOQ برای نمونه پارچه برحسب یارد دارند که معمولا حداقل 5 یارد است و با MOQ پارچه انبوه برحسب یارد متفاوت است. با توجه به عرضه کنندگانی که با شما کار می کنند، MOQهای پارچه انبوه برحسب یارد تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر یک عرضه کننده به یک MOQ 500 یاردی نیاز داشته باشد، شما باید حداقل 500 یارد خرید کنید تا قادر باشید تا با آن عرضه کننده داد و ستد برقرار نمایید. در بعضی از حالت ها، عرضه کنندگان پارچه به شما اجازه خواهند داد تا با به کار بردن یک هزینه اضافی برای قیمت هر یارد، MOQ کمتری سفارش دهید. شما از عرضه کنندگان می توانید سئوال کنید که آیا می توانید MOQ عمده را در چندین رنگ از همان کیفیت پارچه به کار ببرید یا برای هر پارچه فقط یک رنگ وجود دارد؟ به کار بردن MOQ در راستای بیش از یک رنگ، روشی جهت افزایش گزینه های خرید کردن است؛ به خصوص اگر شما قادر نباشید تا 500 یارد از یک رنگ را خریداری نمایید، استفاده از این حالت انتخاب مناسبی محسوب می شود.

۸- زمان انتظار تحویل پارچه

زمان بین شروع سفارش یک پارچه و کامل کردن فرآیند تولید و تحویل، زمان انتظار تحویل پارچه نام دارد. بعضی از عرضه کنندگان پارچه، پارچه را در انبار نگه می دارند تا زمانیکه آنها را می فروشند بتوانند یک زمان سازماندهی مجدد سریع از لحظه ای که سفارش خود را برای تحویل در کارخانه قرار می دهند، به دست آورند. زمان انتظار تحویل دیگر عرضه کنندگان بین چهار تا هشت هفته متغیر است. شما می توانید از آنها در مورد زمان های انتظار تحویل پارچه برای پارچه های نمونه یا انبوه برحسب یارد سئوال کنید. پارچه های نمونه معمولا زمان انتظار تحویل کمتری دارند.

۹- کشور سازنده

کشور سازنده یا COO به کشوری گفته می شود که تولید و صادرات پارچه در آن کشور انجام می شود. بسیار مهم است که در مورد این اطلاعات به مشتریان خود پاسخ دهید، زیرا باید برچسب کشور سازنده بر روی پوشاک قرار گیرد و این مسئله بر روی هزینه پارچه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

۱۰- دستورالعمل های مراقبت از پارچه

روش توصیه شده جهت شستشوی پارچه برای هر نوع از پارچه متغیر است و به محتوا و شیوه ساخت پارچه بستگی دارد. دستورالعمل های مراقبت از پارچه برای تقویت کردن تمامیت پارچه در طول زمان فراهم شده اند. بعضی از الیاف در گرمای زیاد آسیب می بینند یا وقتی در محیط خشک تر قرار می گیرند، نسبت به دیگر الیاف بیشتر چروک می شوند. دیگر الیاف مانند ابریشم اغلب فقط به صورت خشک تمیز می گردند.

تعریف دیگر اصطلاحات مربوط به تهیه کردن پارچه

صنعت پارچه همانند اغلب صنایع، برای تهیه و تولید محصولات دارای زبان مختص به خودش است. این نه اصطلاح به شما کمک می کند تا مانند یک شخص ماهر به تهیه کردن پارچه اقدام کنید.

دست زدن به پارچه

دست زدن به پارچه به روشی اشاره دارد که شما در هنگام لمس کردن پارچه با دستانتان، آن را حس می کنید. اصطلاحات و عبارات مشخصی برای دست زدن به پارچه در این صنعت وجود ندارد، اما معمولا از کلماتی مانند نرم، جذاب، خشک و ابریشمی برای توصیف پارچه استفاده می گردد.

نحوه تهیه پارچه برای خط تولید لباس - صنعت پارچه, راهنمای خرید, تولید پوشاک, تولید پارچه, انواع پارچه

حاشیه پارچه (Selvage)

لبه نهایی پارچه از شکافته شدن پارچه کشباف و ریش شدن لبه پارچه جلوگیری میکند. حاشیه پارچه در سراسر طول محصول اعمال می گردد.

دانه پارچه (Fabric grain)

دانه بندی پارچه را می توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  1. دانه طولی (تار) که به تخ هایی که به صورت موازی در حاشیه پارچه به کار برده می شوند، اشاره دارد.
  2. دانه متقاطع (پود) به نخ هایی گفته می شود که عمود بر حاشیه پارچه یا در راستای لبه پرشی پارچه اعمال می شوند.
  3. دانه مورب از نظر فنی یک دانه نیست. این نوع دانه با زاویه ۴۵ درجه بین دانه های تار و پود قرار دارد. برش دادن پارچه بر روی دانه مورب سبب می شود تا پارچه کششی تر شود و بتوان در هر جاییکه به افتادن پارچه هموارتر بر فراز یک منحنی نیاز است، از آن استفاده کرد.

افتادن پارچه (Fabric drape)

افتادن پارچه یکی از مهمترین عواملی است که هنگام ساخت یک پوشاک باید در نظر گرفته شود. افتادن پارچه به نحوه آویزان و سرازیر بودن پارچه بر روی بدن شخص اشاره دارد. شما می توانید در مورد چسبیده شدن پارچه به بدنتان یا معلق بودن لباس تصمیم بگیرید.

نحوه تهیه پارچه برای خط تولید لباس - صنعت پارچه, راهنمای خرید, تولید پوشاک, تولید پارچه, انواع پارچه

چوب لباسی پارچه (Fabric hanger)

چوب لباسی پارچه که به آن هدر پارچه نیز گفته می شود به عنوان نمونه پارچه به کار برده می شود. این نمونه، برشی کوچک از پارچه است، بنابراین خریدارن می توانند ماده را در نگاه اول ببینند و لمس کنند. شما می توانید مسطوره پارچه (نمونه) را به عنوان مرجع در هنگام فرآیند طراحی استفاده نمایید.

مقدار نمونه پارچه برحسب یارد

مقدار نمونه پارچه برحسب یارد، پارچه ای است که وقتی نمونه ها طراحی می شوند و توسعه پیدا می کنند، از جانب شما سفارش داده می شود. معمولا هزینه آن نسبت به سفارش عمده پارچه که شما آن را برای تولید خریداری می کنید، بیشتر است. بیشتر عرضه کنندگان پارچه به سفارش حداقل پنج یارد برای نمونه نیاز دارند.

مقدار پارچه عمده برحسب یارد

مقدار پارچه عمده برحسب یارد، پارچه ای است که شما بعد از طراحی، توسعه و تأیید پوشاک مورد نظرتان، آن را سفارش می دهید. پارچه عمده برحسب یارد به میزان قابل توجهی از پارچه برحسب یارد اشاره دارد که شما برای تولید محصولات تان آن را خریداری می نمایید. با توجه به نوع عرضه کننده ممکن است الزامات حداقل سفارش وجود داشته باشد یا شما می توانید یک مقدار کم در قیمت بالاتری برحسب یارد سفارش دهید.

محصولات و پارچه های خام

به نوعی از پارچه های بافته شده یا کشباف کامل نشده اشاره دارند که قبل از اینکه سفید شوند، رنگ آمیزی گردند یا چاپ شوند، در همان وضعیت خام خود به سر می برند.

آب رفتگی

فرآیندی است که در آن یک تکه پارچه نسبت به اندازه اصلی خودش کوچکتر می شود که معمولا این اتفاق از طریق شستشو با ماشین لباسشویی به وجود می آید. معمولا شما سطح مجاز برای آب رفتگی پارچه را به صورت درصدی مشخص می کنید. اگر به تنظیم مشخصات تناسب یک پوشاک برای محاسبه آب رفتگی نیاز دارید، حتما میزان آب رفتگی را قبل از تولید محصول تأیید نمایید.

پارچه ای متناسب برای کسب و کار مورد نظرتان

اکنون که شما در مورد فرآیند تهیه کردن پارچه و اصطلاحات متداول استفاده شده در این صنعت به شناخت بهتری دست پیدا کرده اید، می توانید به جستجوی آنچه که دیگر خرده فروشان برای محصولاتشان از آنها استفاده می کنند، مشغول شوید. در این حالت شما می توانید درک خودتان را در مورد نیازهای بازار نیز توسعه دهید.

درباره ما